EL SEGLE XIX
· Decliu de les Capelles Catedralícies.
· Professionalització de la Música : els Conservatoris.
· Les idees de Pestalozzi: Nageli i Pfeiffer.
· Escoles experimentals de Robert Owen
· Sarah Glover, John Curwen i el mètode Tonic Sol-fa
1. ESPANYA: DECLIU DE LES CAPELLES DE MÚSICA, L’ÒPERA, SORTIDA DE LA MÚSICA DE LES UNIVERSITATS
- La desamortització de Mendizàbal 1833 inicia el decliu de les capelles de Música de les Seus que són suprimides per decret el 1842.
-Per altra banda la burgesia incipient reclama l’òpera com a espectacle. L’ensenyament musical és converteix en laic.
-El 1842 mor l’últim Catedràtic de Música de la Universitat de Salamanca i s’abandona l’ensenyament musical en aquesta institució.
2. GENERALITZACIÓ DELS CONSERVATORIS A EUROPA
-Les conseqüències de la Desamortització de Mendizàbal, pel que fa a la de la instrucció musical a les Capelles i l’interés de la burgesia per la òpera dona com a resultat la generalització dels Conservatoris.
- Pedrell defineix els Conservatoris com “el nombre dado a las escuelas públicas de Música porque en ellas se conservan las tradiciones técnicas y el gusto artístico”.
-Com sabem, el seu orígen està en els Conservatoris italians del segle XVI i en la institució parisina del segle XVIII.
- En 1806 ja està documentada una Acadèmia de Música a Sevilla on imparteixen classes els professors de l’orquestra del Teatre Principal.
-El 1830 es crea el Real Conservatori Ma Cristina de Madrid i el 1838 el de Barcelona patrocinat per la reina Isabel II. El 1847 el Teatre del Liceu i el seu Conservatori al que seguiran Valencia, Màlaga, Bilbao o Sevilla.
-Els Conservatoris proliferan a tota Europa ocupant-se bàsicament de l’especialització instrumental, però també d’aspectes de pedagogia musical i de direcció.
-Podem destacar: Praga 1811, Viena 1817 (fundat per Salieri), Royal Academy of Music de Londres 1822, Leipzig 1842 (fundat per Mendelssohn) o Moscou 1866 (fundat per Anton Rubinstein).
3. LES IDEES DE PESTALOZZI: NAGELI I PFEIFFER.
-Pestalozzi dona una gran importància a la Música com a mitjà per suscitar emocions i valors morals.
-Des de 1811 posa en funcionament el seu sistema que ell mateix anomena “educació molt elemental”.
-Creu que l’aprenentatge ha de seguir el ritme evolutiu natural del nen.
-L’educació és una ajuda pel desenvolupament del nen i educar és un art.
-Creu que l’educació perfecciona l’ànima de l’home, ja que aquest no és bo per natura, sino que es deixa portar per les seves passions.
-Introdueix el concepte d’”educació del cor” i “educació familiar”.
-Entre les seves obres teòriques “Com Gertrudis ensenya els seus fills”.
- Creu que la Música és important en els infants des del primer any de vida.
- Preconizava un rígid treball teòric abans d’arribar al cant.
-Considera important utilitzar a l’escola cançons nacionals per la seva influència sobre el caràcter.
-Pestalozzi es va envoltar de especialistes que van desenvolupar cada una de les matèries. Pel que fa a la Música va comptar amb la col·laboració de Ndgeli i Pfeiffer.
-Nägeli era compositor, editor i pedagog musical. Deixeble de Pestalozzi posa en pràctica alguns exercicis a partir de les idees del pedagog suís..
-Divideix l’ensenyament musical en:
o Ritme
o Melodia
o Dinàmica
o Element primitius.
-Exercita la veu amb cants a una veu i posteriorment polifònics.
-Els països de l’àrea germànica utilitzaven el “nou mètode pràctic “ de Nägeli
4. ESCOLES EXPERIMENTALS DE ROBERT OWEN .
-Es coneix una escola experimental a Escòcia dirigida per Robert Owen a on s’ensenyava cant, dansa i lecto-escriptura musical.
-Robert Owen és un empresari de pensament socialista i considerat el creador del cooperativisme.
-Creu que les condicions de vida condicionen la vida de l’individu.
-L’home és bo per naturalesa (idees de Rousseau) però la societat el condiciona.
-El 1813 edita quatre assajos on exposa la seva filosofia.
-El 1816 obre l’Escola de New Lanark i el 1817 The School for children per l’educació dels nens dels 1 als 10 anys.
-L’escola posava l’accent en l’activitat musical, l’art, l’estudi de la natura i altres disciplines. No estaven permesos els càstigs.
5. SARAH GLOVER I JOHN CURWEN: EL MÈTODE TONIC SOL-FA ANGLÈS
- La pedagoga d’orígen noruec Sarah Glover escriu Scheme for Rendering Psalmody Congregational el 1811.
- El sistema ajudava a ensenyar a cantar «a capella »
-John Curwen va desenvolupar el sistema Tonic Sol-fa adaptat de la noruega Sarah Glover, que es pot relacionar amb les idees de Rousseau i posteriorment, al segle XX amb les de Kodaly.
-El reverend Curwer va exposar les seves idees a The Standard Course of Lessons on the Tonic Sol-fa Method of Teaching to Sing editat per primera vegada en 1858.
-Arriba a tenir una escola pròpia de mestres i la seva pròpia editorial.
- Curwen utilitza un sistema de signes amb la mà relacionat al que el mètode Kodaly fa servir en l’actualitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario