sábado, 17 de marzo de 2012

El segle XX: Mètode KODALY

SISTEMA KODÁLY


·        Introducció.
·        Cançó popular.
·        Organització de l’educació musical a Hongria.
·        Ensenyament d’ instruments a les escoles de Música.
·        El do mòbil.
·        Fonomimia

1.     INTRODUCCIÓ

-          Kodály té com a finalitat fomentar l’educació musical del poble hongarés mitjançant:
o       L’activitat musical i la participació activa musical.
o       El desenvolupament de l’oïda mitjançant el cant.
o       Utilitzant com a material bàsic la música tradicional i folclórica.
o       L’ensenyament de l’escriptura i la lectura musical.
o       Aplicant el Solfeig Relatiu, les síl·labes rítmiques i els signes manuals.

-          Kodály creu que els nens han d’adquirir aquests hàbits bàsics a l’escola Primària i fins els 14 anys i que aquest coneixement els fa més equilibrats.

2.     LA CANÇÓ POPULAR

-          La cançó popular està estructurada a partir de formes breus i clares aptes per llegir i cantar a primera vista.
-          Els elements musicals han de ser deduïts de la cançó popular.
-          Bartok considerava que la cançó popular tenia el mateix valor estètic que les fugues de Bach o les Sonates de Beethoven.
-          El coneixement progressiu també de les músiques populars d’altres pobles ajuda a entendre les peculiaritats d’aquests pobles.
-          Kodaly creu que l’ensenyament instrumental dona millors resultats si es basa en el cant.





3.     ORGANITZACIÓ DE L’EDUCACIÓ MUSICAL A HONGRIA

A.      Jardí d’Infància

o       S’aprenen moltes cançons d’oïda.
o       Es dediquen un parell de sessions setmanals al cant.
o       Les cançons sempre s’aprenen amb els seus moviments espontanis.


B.     L’Escola Primària

o       Una hora en el primer curs i en els dos darrers.
o       Els quatre cursos superiors fan també dues hores de cant coral.
o       Anualment s’aprenen unes 30 o 40 cançons.
o       Es treballa el pols caminant, picant de mans mentre es canta.
o       S’aprenen les notes de forma progressiva començant per la tercera menor.
o       El mateix succeeix amb els ritmes.
o       Per ser professor s’ha de tenir bona oïda, sinó no es pot ser mestre.
o       Quan un alumne vol fer un instrument primer ha de fer un curs preparatori en el qual aprèn el Solfeig absolut, la clau de Sol i la clau de Fa.
o       També practica el cant i el cant a primera vista.

C.    L’Escola Primària de Música

o       Des de 1950 hi ha escoles de Primària especialitzades en Música.
o       L’exercici musical actiu i la participació en les activitats musicals contribueixen al desenvolupament d’altres facultats en el nen.



D.    L’Escola Secundària

o       Els dos primers cursos es dedica una hora setmana i dues de cant coral.
o       Els alumnes aprenen noves cançons i continuen desenvolupant la lectura musical.



4.     ENSENYAMENT D’INSTRUMENTS  A LES ESCOLES DE MÚSICA

A.      Nivell bàsic

o       Hi ha una xarxa d’escoles de Música des de 1952 a totes les ciutats i als 23 barris de Budapest.
o       Hi assisteixen alumnes d’entre 7 i 14 anys.
o       De vegades són els professors els que es desplacen a les escoles.
o       Els nens reben dues sessions d’instrument de 30 minuts cada una.

B.    Nivell mitjà

o        Els alumnes que acaben el nivell bàsic poden continuar a l’Escola de Música si no volen continuar a un nivell professional.
o        Si tenen interès en ser músics professionals han d’anar a un dels 15  conservatoris que hi ha al país. Allà reben ensenyament dels 14 als 18 anys.
o        Han de superar un rigorós examen d’ingrés. (Els alumnes de piano han d’interpretar una invenció a tres veus).
o        Els mateixos Conservatoris tenen escoles Secundàries per a les altres assignatures que es fan de 8 a 11 del matí.
o        Els alumnes han d’aprovar dos batxillerats: el musical i el normal d’un institut.
o        Els alumnes reben dues hores de classe individual d’instrument i dues de Solfeig. (Cada profe d’instrument té entre 9 i 10 alumnes).
o        El piano és obligatori per a tots els alumnes des del Primer curs.
o        Els violinistes han d’aprendre obligatòriament a tocar la viola.




C.    Nivell superior. (Acadèmia Liszt i les seves sucursals)

o        Els tres primers cursos serveixen per formar professors per l’Ensenyament bàsic.
o        Els alumnes més destacats cursen cinc anys més a l’Acadèmia Franz Liszt de Budapest i es formen com a artistes, musicòlegs,  solistes, compositors, directors...



Edat
Conceptes rítmics
Recursos
Conceptes melòdics

JARDÍ
D’INFÀNCIA
3 a 6 anys
-Pols
-Cantar caminant en corros.
-Marcar el pols amb les mans.
-Lletres rítmiques sense melodia
-Sons aguts i greus
-Aixecar i baixar les mans quan els sons són aguts o greus.
-Repetir motius musicals.

-Ritme
-Picar de mans quan s’obre la boca.
-Reconeixer cançons pel seu ritme.
-Repetir ritmes que marca el mestre.


ETAPA ESCOLAR
6 a 14 anys
-Negra i corxera
-Síl·labes rítmiques.



-Ritme i pols.
-Portar ritme i pols alhora o per grups.
-Telèfon rítmic.
-Ritmes i colors.



-Silenci de negra
-Moviment d’obrir les mans, o dir chis.






5. EL SISTEMA RELATIU O DO MÓBIL

-          La tònica de totes les escales majors és do i la de totes les escales menors és la.
-          Els noms no indican el so, sinó el grau de la tonalitat.
-          El nen ha de mirar l’armadura només per col·locar el do en el seu lloc.
-          També es pot indicar mitjançant el ritme i les lletres rítmiques. (En comptes de la boleta la lletra inicial).

6. FONOMIMIA

-          Consisteix en utilitzar uns gestos manuals que indiquen visualment de quina nota es tracta.
-          Aquest mètode el va inventar John Corwen al segle XIX i el va adaptar Zoltan Kodály.


Interval - Notes


3a menor: SOL – MI
A partir de cançons populars.
El nen ha de diferenciar la nota aguda de la nota greu.
Es pot fer rítmicament batent de mans a dalt o a baix.
Aquest exercici identificatiu pot començar per l’octava, després la quinta, fins arribar a la 3a.

S’aprèn a escriure aquest interval al pentagrama.
També a escriure amb lletres melòdiques.
Finalment s’identifica també amb els gestos fonomimics.
Es pot utilitzar també el pentagrama de taula.

La nota LA
Utilitzar cançons que intervingui LA-SOL-MI.
S’ubica el nou so en el metal·lòfon, fent notar que està més a prop del la que del sol.
També s’introdueix el gest fonomímic.
Els nens poden fer de “piano viu”. Cada nen és una “tecla”.

Observació de motius melòdics coneguts que continguin girs a partir d’aquestes tres notes.
S’intenta deduir la nova nota d’aquests motius.

COMPÀS DE 2/4
Primerament els nens han de sentir els accents.
A partir de cançons conegudes s’intenta identificar els accents tònics. (sense anacrusa)


LA BLANCA I EL SEU SILENCI


LA BLANCA AMB PUNT I EL COMPAS DE 3/4


LA RODONA I EL COMPAS DE 4/4







No hay comentarios:

Publicar un comentario