sábado, 17 de marzo de 2012

Educació Musical a l'Edat Mitjana

EDAT MITJANA


·        S. Agustí. Boeci. Casiodor. S. Isidor.
·        Música Enchiriadis y Scholia Enchiriadis.
·        Hucbaldo de Saint Amand i Guido d'Arezzo.
·        La Música en la Universitat.
·        Música i Quadrivium
·        Al-Andalus. Zyriab.

1.     INTRODUCCIÓ

-          Entre els segles V i X, l’imperi romà es desmembra, els pobles bàrbars s’estenen per Europa i desapareixen les escoles.
-          Els únics focus culturals són els Monestirs que són difusors dels Escrits dels Pares de l’Església i de la Bíblia.
-          A partir del segle X es torna a recuperar l’interès per l’hel·lenisme, es tradueixen els escrits clàssics als monestirs.
-          Cap al segle XIII es creen les Universitats.


2.     SANT AGUSTÍ, BOECI, CASIODOR, SANT ISIDOR

-          Boeci (480-524) segueix les tendències de Plató i Pitàgores.
-          Va escriure “De istutione musica”: divideix la musica en:
o       Humana: unió harmoniosa de l’ànima amb el cos.
o       Mundana (la música de les esferes de Pitàgores. L’home no la pot percebre).
o       Instrumental: (no té cap valor, és només bufar per un tub o rasgar una corda).
-          El Trivium i el Quatrivium ja van ser exposats per Boeci i també per Casiodor.
o       Trivium (sabers humans): Gramàtica, Dialèctica i Retòrica.
o       Quatrivium (sabers exactes): Aritmètica, Geometria, Astronomia i la Música.


3.     MUSICA ENCHIRIADIS I SCHOLIA ENCHIRIADIS

-          Música Enchiriadis és un dels primers tractats de polifonia que sorgeix al segle IX.
-          Exposa la manera de construir “organums” o polifonies paral·leles.
-          També exposa normes d’interpretació i indicacions de caràcter.
-          Inclou algunes idees de Sant Isidor de Sevilla sobre polifonia
-          Va ser atribuït a Hucbaldo i a Odón de Cluny.
-          Scholia Enchiriadis és una versió de l’anterior exposat amb l’estil platònic del diàleg.
-          En Scholia Enchiriadis es debaten també les idees de Sant Agustí d’Hipona sobre la importància de les Matemàtiques en la Música.
-          Recull l’us del monocordi per tractar les relacions intervàliques.
-          Els dos tractats utilitzen la “notació dasiana” que utilitzava xifres que es podien girar 90º per tal de indicar l’entonació justa d’una nota.
-          La notació dasiana utilitzava un nombre variable de línies: entre 4 i 18 i en elles es col·locaven les síl·labes de la lletra de la cançó.
-          Un dels postulats de Schola Enchiriadis és que la pedagogia musical introdueix a la persona en el coneixement de Déu que és l’harmonia superior i el fonament del cosmos.

4.     HUCBALDO DE TOURNAY I GUIDO ARETINO

-          El monjo Hucbaldo de Saint Amand (840-930) va antecedir a Guido d’Arezzo en la utilització de línies per escriure sons. Ell va utilitzar dues línies (vermella i groga) que incloïen una quinta.
-          Hucbaldo va escriure “De institutione harmonica” i durant un temps se li va atribuir el “Musica Enchiriadis”.
-          Hucbaldo va ser reconegut com un important compositor.
-          Nascut a Arezzo, Itàlia cap el 991 i mort sobre el 1033.
-          Va escriure el tractat “Micrologus” l’any 1026 que va compartir amb el de Boeci la màxima importància en l’Edat Mitjana.
-          Micrologus és un tractat de polifonia que recull organums a dues veus.
-          Guido creu que els tractats de Boeci només són útils als filòsofs, no als cantors.
-          Monjo benedictí reformador de la notació musical.
-          Va ser el creador de la “solmització”, precursora del Solfeig.
-          També va introduir un sistema mnemotècnic per cantar “a vista” conegut com la “mà guidoniana”. Es relaciona amb la utilització dels hexacordes i la solmització.
-          Guido d’Arezzo va fixar les síl·labes que donen nom a les notes a partir d’aquest himne a Sant Joan:
UT queant laxis,
REsonare fibbris,
MIra gestorum,
FAmuli tuorum,
SOLve polluti,
LAbii reatum,
Sancte Ioannes.

5.     LES UNIVERSITATS

-          Universitas era una paraula llatina que volia dir gremi ”Universitas magistrorum e Scholarium”.
-          Els estudiants de Bolonia, per protegir-se, van establir aquest gremi que va ser reconegut per l’emperador Frederic Barbarroja el 1158.
-          Bolònia era una escola de lleis, que regulava els preus dels llibres, el compliment de les obligacions dels mestres i a la que assistien sobretot seglars que volien millorar els seus coneixements en dret.
-          A París, alguns professors de l’Escola Catedralícia de Nôtre Dame van començar a acceptar alumnes estudiants particulars. A finals del XII alguns d’aquests profes van formar una “universitas” o gremi.
-          La Universitat de París va ser reconeguda el 1200. De la mateixa manera neixen la Universitat d’Oxford  el 1208 i una migració de professors d’Oxford crea la de Cambridge el 1209.
-          A la Universitat s’aplica el mètode escolàstic:
o       El mestre proposa una pregunta. LECTIO.
§         Litera
§         Sensus
§         Sententia
o       Exposa diversos punts de vista. QUAESTIO.
o       S’estableix un debat.  DISPUTATIO.
o       El mestre exposa les conclusions
-          Sembla ser que les Universitats perses i àrabs són l’orígen de les europees.
-          Bagdad al segle VIII i Damasc al segle XII són els antecedents de la Universitat de Còrdova i Salerno  (S.VIII) en el continent europeu
-          A l’Espanya cristiana la primera Universitat va ser la de Palència (1208) i després la de Salamanca (1218) tot i que aquesta última té el seu orígen en una Escola Catedralícia 1130.
-          A Catalunya la primera Universitat és la de Lleida 1300.

6.     MÚSICA I QUADRIVIUM

-          La Música, en tant que important per culte cristià ocupa el lloc d’una segona Matemàtica.
-          Tot i existir la seva part pràctica, a les Universitats predominava la seva part teòrica.
-          S’iniciava amb el monocordi i les proporcions dels intervals.
-          El text fonamental era “De institutione Musica” de Boeci que segueix els postulats pitagòrics.
-          La ciutat Universitària més important en ensenyament musical va ser París, però Salamanca va gaudir de titulacions específiques.

7.     AL-ANDALUS I LA FIGURA DE ZIRYAB

Els omeies i Ziryab

-          Els emirs omeies són els primers en donar importància a la música a la cort de Còrdova.
-          Entre ells Abd-ar-Rahman II (821-852) és el que dona un gran impuls a la Música i el seu ensenyament, sempre dintre de l’ambient cortesà i aristocràtic.
-          Fins aleshores, la cort cordovesa sempre havia important les seves cantants de les famoses escoles de La Meca i de Medina.
-          Abulhasan Alí ben Nafí, més conegut per Ziryab (mirlo negro) va impulsar l’ensenyament del cant a Còrdova arribant a fundar a la mesquita el primer Conservatori de Música del món islàmic.
-          Ziryab es va formar a  Bagdad, alumne del famós mestre Ishak al-Mawssulí i a Kairouan (Tuníssia) sobretot en música popular.
-          Entre les seves innovacions destaca el fet d’afegir una cinquena corda corda al llaüt (l’ànima, vermella i entre mig de les quatre cordes), i tocar amb plectre de ploma d’àliga.
-          També era l’introductor d’un original mètode de Cant que contemplava tres estadis:
o       Treballant  a capella per millorar la dicció.
o       Ensenyament del ritme pur. Acompanyant-se d’un instrument de percussió.
o       Ensenyament de la melodia en tota la seva senzillesa, plana i sense afegits de cap classe.
o       Ornaments, trinos, impostació precisa, perfecció de l’emissió, afinació, expressivitat...
-          El seu mètode incloïa també fases de vocalización, frase,  declamación y lírica.
-          Va crear una forma musical anomenada nawba que era una suite vocal i instrumental que barrejava estils jueus, cristians i berebers
-          S’atribueix a Ziryab un mètode d’Iniciació al cant que consistia en seure l’alumne sobre un coixí de cuir. El feia cridar alt i agut "Ya Haÿÿan" ("Oh barbero"), tant com pogués per tal de qualificar la seva veu.
-          Per aconseguir millorar la respiració, desincrustar un timbre de la màscara facial o corregir problemes de dicció  i emissió d’aire, lligava  el cantant a una columna per l’abdomen, mitjançant un turbant.
-          Si el cantant tenia problemes de relaxació de la mandúbula li recomanava mossegar una fusta de tres dits d’ample per aconserguir una més gran abertura.

Els regnes de Taifes i la dinastia Nazari

-          Les escoles de Música acollien dones musulmanes i cristianes que eren instruïdes en filosofia, geometria, geografia i música que posteriorment eren venudes o pertanyien a orquestres cortesanes de prínceps musulmans o cristians.
-          Amb la caiguda de la dinastia Nazarí moltes d’aquestes cantants van passar al magreb on conservarien el llegat andalusí per via oral i en cançoners a partir del segle XVIII.

No hay comentarios:

Publicar un comentario